webbranding

آیا گوگل ما و شما را گوگل زده است ؟

آیا گوگل ما و شما را گوگل زده است ؟

یکی از سایت های رده بالا در زمینه تحلیل موتورهای جستجو که  تجربه بسیار زیادی  در این زمینه  دارد ، در یکی از مطالب خود نوشته بود  که موتور جستجوی گوگل تنها 18.5 درصد قالب داخل یک صفحه نتایج جستجوی سایت خود را به مطلب جستجو اختصاص داده است ، به عبارتی SERP (search engine results Page ) موتور جستجوی گوگل 18.5 درصد می باشد ، SERP به فهرستی گفته می شود که نتایج جستجو را به ما نمایش می دهد.

این ادعا بسیار جالب است ، این استدلال نشان می دهد که در صفحه ای با سایز 960*1280 تنها یک بخش با سایز 425*525 به نتایج جستجوی ما اختصاص داده شده است ، تازه ماجرا به این سادگی ختم نمی شود ، حتی به گفته نویسنده  ،  ممکن است در نتایج جستجو نیز تبلیغات وجود داشته باشد ، حال اگر کل صفحه را با 45 لینک در نظر بگیریم تنها 11 درصد لینک ها مربوط به فهرست جستجوی ما می باشد ، با اینکه ما لینک های های منوی قسمت بالا و سمت راست صفحه را  به شمار نیاورده ایم .
در برابر نتایج جستجوی ما ، تبلیغات وجود دارد ، همانطور که گفته شد تنها 11 درصد از لینک های صفحه به نتایج ما مربوط می شود و 47 درصد دیگر به لینک های مربوط تبلیغاتی اختصاص پیدا کرده است ، به عبارتی دیگر،  میزان لینک های تبلیغاتی مربوط به کلمه مورد جستجوی ما بسیار بیشتر از سایت های عمومی و غیر تبلیغاتی می باشد.

یکی از مهندسان برجسته گوگل در مورد سه قسمت از سایت گوگل توضیحاتی را ارائه نموده است:

1)ستون سمت چپ در سایت گوگل ، جزء بخش جستجو به حساب نمی آید بلکه شما می توانید برای دسترسی به دیگر بخش های سایت از قبیل Images و News  و همچنین تغییر موقعیت مکانی خود از این ستون استفاده نمائید.
2) جعبه جستجو نیز جزء موارد جستجو به حساب نمی آید بلکه هدف آن برآورد نتایج و زمان آنها می باشد.
3) دلیل کوتاه بودن فهرست نتایج جستجو نیز ، دسترسی ساده تر و سریع تر به نتایج جستجو می باشد.

یکی از نویسندگان این سایت ، حدس زده است که گوگل فکر می کند که علاوه بر اینکه تبلیغات می تواند برای نتایج جستجو مفید واقع شود ، می تواند موقعیت خود را نیز حفظ نماید.

این سایت در پاسخ به آن مهندس گوگل که توضیحاتی را در  مورد نقاط سایت گوگل توضیح داده بود ، گفته است که می توان منو ها را با یکدیگر ادغام کرد و می توان از صفحه بسیار بهینه تر نیز استفاده نمود .
در ادامه تصویری را منتشر کرده اند که نتیجه جستجو را در یک تبلت 7 اینچی به نمایش می گذارد :

نمایش گوگل در تبلت 7 اینچی
نمایش گوگل در تبلت 7 اینچی

همانطور که تصویر را ملاحظه می نمائید ، این فهرست ، بیشتر تبلیغات و قابلیت های گوگل را به نمایش می گذارد تا موارد فهرست شده ی کلمه مورد جستجو برای ما .
این مورد یکی از مشکلات گوگل است که رابط کاربری آن ، به فهرست نمایشی نتایج جستجو بسیار کم توجه می باشد  و موضع گوگل در این رابطه نیز این است که بهترین راه برای دسترسی کاربران همین رابط کاربری می باشد.
بنابر این واضح است که بخش اعظمی از درآمد گوگل تیلیغات می باشد  و همچنین از نظر گوگل این تبلیغات برای کاربران مفید واقع می شود حتی اگر میزان نتیجه کاربران 18 درصد باشد.
به هر حال این مشکل وجود دارد ، بر این اساس بود که گوگل اوایل سال 2012 الگوریتم خود را نسبت به توجه به تبلیغات سوق داد.
نظر شما چیست؟

داغ ترین مقالات
دیدگاهها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گــذاری